Odliczamy do siedmiu – oto najsilniejsze trendy w europejskim outsourcingu

Wartość europejskiego rynku outsourcingu, szczególnie w rejonie CEE, rośnie w ogromnym tempie. Dynamiczny rozwój sektora sprawia, że zmienia się on rok do roku. Co na to wpływa? Oto 7 trendów wyznaczających kierunek rozwoju branży outsourcingowej w najbliższych latach.

1. Tajemniczy XaaS
Co oznacza kosmicznie brzmiący akronim XaaS? Skrót ten odnosi się do coraz większej możliwości sprzedaży produktów w formie usług. W myśl modelu „wszystko jako usługa” odbywa się to poprzez dostarczanie odbiorcy odpowiedniego oprogramowania, platformy czy infrastruktury za pośrednictwem Internetu.



2. Informatyzacja nie tylko w IT
Mówiąc o innowacji nie mamy na myśli już tylko branży IT - mówimy o ludziach i metodologii zarządzania w każdym sektorze. Według ekspertów każda z branż musi patrzeć na swój przyszły rozwój przez pryzmat informatyki i informatyzacji. Bankowość, ubezpieczenia, ale także motoryzacja, rolnictwo, lotnictwo, zarządzanie budynkami i wszelkie inne dziedziny gospodarki muszą poddawać się procesowi digitalizacji i usprawnień informatycznych.

3. Wyzwanie „Zet”
Wkroczenie do firm generacji Y sprawiło, że pracodawcy zmuszeni zostali do coraz większego dostosowywania się do oczekiwań osób, które zatrudniają. Eksperci alarmują, że wraz z wejściem na rynek pracy generacji Z proces ten może pójść o krok dalej i będziemy wówczas świadkami pokolenia pracowników, którzy nie będą w stanie zadbać o siebie samodzielnie. Szansą, aby temu zapobiec jest międzypokoleniowa wymiana doświadczeń.

4. Biur(k)a przyszłości
Rozwój branży outsourcingowej wpływa na kształt, rozmiar, ale także i funkcjonalność biur. Rosnącym trendem są przestrzenie, w których pracownicy nie mają przypisanego jednego miejsca pracy, ale wybierają sobie dogodne biurko, pokój, salę, w której chcą i będą pracować. Wzrasta popularność biur co-workingowych oraz pracy z domu. Firmy outsourcingowe coraz częściej dają możliwość pracy w stylu „home office”, co stwarza szanse zatrudniania osób niepełnosprawnych czy zamieszkujących odległe miejscowości.

5. Bez granic
W zarządzaniu firmami outsourcingowymi dostrzega się stale coraz większe umiędzynarodowienie. W zarządach zasiadają osoby reprezentujące wiele krajów i coraz rzadziej zdarza się, aby cała kadra zarządzająca pochodziła z jednego kraju. Na sile zyskuje networking i ponadnarodowe łączenie biznesowe dostawców usług z ich odbiorcami oraz firmami doradczymi z otoczenia sektora outsourcingu.

6. Jeśli nie „outsourcing”, to co?
Niedawna konferencja IAOP w Amsterdamie była już kolejnym wydarzeniem branżowym, podczas którego zaznaczono, że świat oczekuje odchodzenia od słowa „outsourcing” i zastępowania go innymi, w tym np. sourcing, zarządzanie, nowoczesne usługi dla biznesu itd. Czy to się uda. Póki co, „outsourcing” jest terminem najpojemniejszym i najlepiej oddaje działalność wielu przedsiębiorstw. Nic nie wskazuje na to, aby można było szybko rezygnować z jego stosowania.

7. Koniec „papierologii”?
Europejski rynek cechuje duża ilość regulacji, które mogą negatywnie na dynamikę rozwoju usług outsourcingowych. Najlepiej uporządkowane przepisy funkcjonują w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W momencie realizacji BREXITu, konieczne będzie jednak wprowadzenie nowych regulacji, co dotyczyć będzie również branży outsourcingu. W najbliższych latach z pewnością będzie dążyć się do znacznego uproszczenia przepisów i lepszego uregulowania współpracy z sektorem publicznym w niektórych krajach europejskich.
Trwa ładowanie komentarzy...