Partnerstwo na piątkę

W życiu Twojego przedsiębiorstwa nadszedł moment, w którym konieczna jest optymalizacja kosztów i usprawnienie funkcjonowania biznesu. Rozważywszy wszelkie „za” i „przeciw” decydujesz się na outsourcing. Co dalej? Jak uniknąć przekazania procesów w ręce niekompetentnych osób? Czym należy się kierować przy wyborze outsourcera? Oto właśnie pięć sposobów na to, by partnerstwo biznesowe było na piątkę!


Po pierwsze: Sprawdź udokumentowane doświadczenie firmy – zweryfikuj portfolio klientów


Kompetencje outsourcera w najprostszy sposób sprawdzimy oczywiście poprzez analizę jego portfolio. Wiedząc jakiego rodzaju firmy obsługuje możemy upewnić się czy zakres usług jest dokładnie taki jakiego poszukujemy. Należy jednak być czujnym. Firmy lubią chwalić się dużymi klientami, działającymi pod szyldami znanych marek. Warto zweryfikować jak dawno oraz w jakim zakresie byli oni przez outsourcera rzeczywiście obsługiwani i czy portfolio nie jest "naciągane".

Po drugie: Porównaj kilka ofert, przeprowadź rozmowy referencyjne

Nawet jeśli dana firma została nam polecona i jesteśmy praktycznie zdecydowani na rozpoczęcie współpracy należy porównać ofertę z tym, co proponuje konkurencja. Przydatnym narzędziem są rozmowy referencyjne, podczas których mamy okazję do spotkania się z przedstawicielami kilku podmiotów i poznanie ich od "ludzkiej strony". Przy większych projektach warto rozważyć przeprowadzenie przetargu, w którym to nie cena, a zakres usług i procesy kontroli jakości powinny być decydujące o wyborze outsourcera.

Po trzecie: Skontroluj zobowiązania i zdolność finansową potencjalnego partnera

Płynność finansowa firm outsourcingowych, których działalność opiera się na świadczeniu usług, w dużej mierze zależy od skuteczności egzekwowania płatności od kontrahentów. Warto sprawdzić dane na temat potencjalnego partnera biznesowego na przykład w Biurze Informacji Gospodarczej. Należy również zweryfikować czy dana firma rozlicza się z ZUS, Urzędem Skarbowym. W biznesie, jak na drodze, obowiązuje zasada ograniczonego zaufania.

Po czwarte: Zadbaj o odpowiednie skonstruowanie umowy

Przed podpisaniem umowy warto zapoznać się z małym słowniczkiem przydatnych terminów. SLA (Service Level Agreement) to zapisy, które służą zagwarantowaniu procedur jakościowych i kontrolnych w odniesieniu do świadczonych usług. Warto ustalić i uwzględnić w zapisach także tzw. KPI (Key Performance Indicators), czyli wskaźniki pomiaru stopnia realizacji celów. Pamiętaj, że odpowiednio skonstruowana umowa daje Ci gwarancję bezpieczeństwa procesów, które oddajesz na zewnątrz!

Po piąte: Zwróć uwagę na certyfikaty, nagrody, członkostwo w różnego rodzaju zrzeszeniach

Przy weryfikacji potencjalnego partnera biznesowego pomocne mogą być różnego rodzaju certyfikaty czy wyróżnienia poświadczające jego kompetencje. Nie należy jednak ślepo ufać tego rodzaju gwarancjom rzetelności. Poszukując idealnego outsourcera warto również zajrzeć do spisu firm zrzeszonych w różnego rodzaju organizacjach branżowych, np. Klubie Outsourcingu.
Trwa ładowanie komentarzy...